Halife
Hacı Yusuf Bidlisi es Saruhani,19.yüzyıl Bitlis Mutasavvıf ve
müderrislerindendir. Yaklaşık olarak,1830 yılında Bitlis’ te doğmuştur.
Şecereye göre, Kadiri Şeyhi Hacı İshak
Efendi’nin mahdumudur. Onun Babası Haydar, onun babası Hacı İshak, onun
babası
Hacı Haydar, onun babası Hacı Ağa Ahmet onun babası Ali , onunda babası
Saruhani SANİ’dir.
Halife
Hacı Yusuf'un iki kardeşi vardır. Bir kardeşi Kadı Necmeddin
Efendi’dir. Kadı
Necmedin Efendinin oğlu, Molla İbrahim Efendi'de yörede tanınmış
değerli bir
alim idi.Dini ilimler alanında bir çok öğrenci yetiştirmişti. İshak ve
Abdullah
Saruhan isminde iki değerli evladı olmuştu. İshak Efendi’nin Yaşar ve
Şerif
SARUHAN ,Abdullah Efendinin de Maşallah ve Metin SARUHAN adında iki
oğlu
olmuştur. Kadı Necmedin Efendinin diğer
oğlu Yakup Efendi’idi. Onun oğlu Adapazarı bölgesine gitmiş olan Veysi
Saruhan
idi.
Halife
Hacı Yusuf'un diğer kardeşi Haydar Çavuş’tur. Haydar Çavuş’un oğlu
Mazhar Efendiydi.
Mazhar Efendinin hayattaki tek oğlu Cemal Saruhan’dır. Mehmet Emin
(merhum),
Cemil(merhum), Celal(merhum) Saruhan adlı oğulları vardı.
Halife
Hacı Yusuf’un kökeni hakkında başlıca iki görüş bulunmaktadır. Buna
göre,kökeni
tarihte, Harzem Beyliğine ve Saruhanoğullarına dayanmaktadır. En Büyük
Dedesi Saruhani
Sani’nin oğlu Ali es Saruhani, Bitlis’te
1630 yılında Avih mahallesinde Kadiri Camisini yaptırmıştır. Bu caminin
Beyaz
mermer kitabesi, Saruhan ailesinin Bitlis’te mevcudiyetini bu tarihe
kadar
belirlemektedir.
Diğer
bir görüşte Halife Hacı Yusuf’un Atalarının Orta Asya ya İslamı tebliğ
için
giden evladı resuldan, seyyidlerden olduğudur. Rivayete göre, Halife
Hacı Yusuf,
peygamber soyundan gelmekle birlikte, bölge insanlarının evladı resula
olan
aşırı iltifatlarından dolayı bunu
gizlemiş ve herkesin sadece kendi ameliyle değerli olduğuna dikkat
çekmek
istemiştir. Yaşadığı sürece bütün övüncün kişinin kendi ameli olduğunu
belirtmiştir.
Hacı
Yusuf el Bidlisi es Saruhani Bitlis medresesi müderrislerinden olan
Babası
Kadiri şeyhi Hacı İshakı Saruhani Hazretlerinin yanında 30 yaşında
İslami
ilimlerde bütün alanlarda ilmi icazet almıştır. Kendisi’de genç
yaşta
Bitlis medreselerinde müderrislik yapmıştır. Önce Kadiri Şeyhi
olan
babası Hacı İshak Hazretlerinin Yanında tasavvufi açıdan seyr u
sülukta bulunmuştur.
İlim ve tasavvufi birbirinden ayrılmaz bir bütünlük olarak kabul
etmiştir.
Babası Kadiri Şeyhi Hacı İshak Efendi’ni vefatı üzerine bir gün
talebesi
ile birlikte Bitlis’ten Muş’a giderken
Muş yolu üzerinde bulunan Nurşin’de Şeyh Abdurrahman Et-Tağî
hazretleriyle
tanışmak ve hatta ilmi kabiliyetini denemek için ziyaretine gitmiştir.
Riayetlere
göre Abdurrahman Et-Tağî Hazretlerini bu ziyaret öncesi Rüyasında
görmüştür.Hazretle, mülakatı sonucu manevi yönden cezp edilerek
kendisine
teslim olmuştur. Bu yolculuk sırasında yanında bulunan talebesi, Hacı
Yusuf el
Bidlisi es Saruhani'ye bu intisabı yüzünden itiraz ederek, "Hocam,
denemek
için geldik. Kendisine boyun eğdiniz.” Diye sorunca cevaben Hacı Yusuf
el
Bidlisi es Saruhani talebesine "teslim olmamak elimde olmadı
"demiştir.
Bu tarihten sonra Şeyh Abdurrahman Et-Tağî hazretlerinin yanında
Nakşibendi tarikatı
üzerine amel ederek yılında hilafete
layık görülmüştür. Halife lakabı ismiyle birlikte anıla
gelmiştir.
Döneminde bölgeden Hacca gidenlerin sayısı çok ender olduğundan Halife
Hacı
Yusuf olarak anılmıştır. Ayrıca şehirli
anlamına gelen Baceri lakabı da kaynaklarda
vardır.
Halife
Hacı Yusuf el Bidlisi es Saruhani'ye ait el yazması ilimi ve
tasavvufi
eserleri diğer kütüphanesi ile birlikte daha sonraki yıllarda
Bitlis’in Ruslar tarafından işgali sırasında
yakılıp dağıtıldığı ve korunamadığı tanıklarca ifade edilmektedir.
Halife
Hacı Yusuf el Bidlisi es Saruhani'nin Halifesi, Diyarbakırlı Sufi
Abdülcelil
Mamo lakabıyla maruf kişidir. Ayrıca Şeyh Masum’un oğlu Bitlis
milletvekili
Merhum Muhyiddin Mutlu’nun naklettiğine göre Halife Hacı Yusuf ,Hacca
gidişi
sırasında Suriye’nin Kamışlı ilçesinde uzun bir süre kalmış orada
tarikat
vermiş, Nakşibendi hatmesinde isminin okunduğuna yakın zamanlarda
şahit
olunmuştur.
Halife
Hacı Yusuf el Bidlisi es Saruhani'ni vefat tarihi belli değildir.
Vefatı
öncesi nereye defnedileceği tartışma konusu olmuş, ekseriyetle,Norşin’e
Şeyhi
Abdurrahman Et-Tağî Hazretlerinin yanına götürülmesi üzerinde
durmuştur. Bu
esnada Halife Hacı Yusuf’un Halifesi Diyarbakırlı Sufi Abdülcelil şöyle
demiştir.”Şeyhim(Halife Hacı Yusuf) vefatından kısa bir süre önce beni
çağırarak şimdiki defin olduğu yeri göstererek, bana dedi ki "Sofi,
burası iyi
bir sandık olur” diye işaret etti.Tabi ki insanın mezarı amel
sandığıdır.
Halife Hacı Yusuf’un halifesi Abdülcelil aynı zamanda iyi bir inşaat
ustasıydı. Kayalığı oyarak, Şeyhinin defnedilmesini sağlamış ve üzerine
şimdiki kümbeti
yapmıştır. Halife Hacı Yusuf’’un halifesi olan Abdülcelil, Norşin’de
Şeyh
Muhammed Diyaeddin (Hazret)’in evini, Hersan Mahallesi köprüsünü, Aşağı
Kalealtı Camini ve Şeyhi olan Halife Hacı Yusuf’un evini yaptığı
bilinmektedir.
Halife
Hacı Yusuf Saruhani çok nurlu bir insan olduğu için Bitlis’te
halk
arasında şöyle veciz bir ifade yaygınlaşmıştır.
"Evlerinin
önü çift
kaya
Halife
Hacı Yusuf
benzer Aya"
İnsanlara
Allah saygısını ve insan sevgisini veciz Arapça, Farsça ve
Türkçe
şiirler ve öğütlerle anlatmış,erdem ve doğru yolun orta yol çizgisinde
olduğunu
her fırsatta söylemiştir. Sohbetlerinde bulunanlar artık ondan ayrılmaz
olmuşlardı.Konuşmaları çok açık ve öz idi.Her sözünün bir ayet ve
hadisi şerife
taalluk ettiği kaydedilmektedir.Tasavvufi
hayatın incelikleri içinde yoğrulan hayatı hiçbir zaman onun medreseden
ayrılmasına sebep olmamıştır. Sırrı ilimlerden Şemsül Mearif ilmini çok
iyi
bildiği nakledilmektedir. Ailesine ve öğrencilerine misafirlere karşı
içtenlikle hizmette
bulunmalarını, insanlara karşı daima
güler yüzlü olup kibirden uzak durmayı, yardımlaşmayı vasiyet
etmiştir.
Halife Hacı Yusuf Saruhani'nin ailesi onun izinden gitmeye çalışmış ve
hep bu
vasiye sadık kalmaya çalışmışlardır. Halife Hacı Yusuf Saruhani bir
evlilik
yapmıştır. Bitlis’in Ölekli ailesinden Hacı İbrahim Efendi’nin kızı
Sultan
Hanımla evlenmiştir. Molla Bahaddin ve Molla Muhammed Misafir isminde
iki oğlu
olmuştur.Babasının vasiyetini yerine getiren Molla Muhammed’e bölge
halkı
misafirperverliği yüzünden Misafir adını vermiştir. Halife Hacı Yusuf
un oğlu
Molla Bahattin ve Molla Muhammed Misafir dini ilimleri Nurşin de
tahsil etmişlerdir. Molla Bahattin‘in oğlu Bitlis Müftüsü
Merhum Abdülkerim Saruhan(1923-1986) ilmi icazeti Şeyh Maşuk Efendi’den
almış,
tasavvufi hilafeti ise, Nurşinde Meşhur ve Maruf Şeyh Molla Abdülbaki
Efendi’den
almıştır. 30 Yılı aşkın bir süre Bitlis Müftülüğünü yürütmüş bu arada
çok
sayıda öğrenci yetiştirmiştir. Oğulları merhum Abdülalim Saruhan,
İlahiyatçıydı. Milli Eğitim Müdürlüğü yapmıştı(Vefatı 1986) Hitabeti ve
vaazları çok ilgi görmüştü.
Diğer
oğlu Merhum Abdülhalim Saruhandı. (vefatı,2002) Ortanca oğlu Abdürrahim
Saruhan
Mutki Müftüsü olarak tanınmış çok kıymetli bir ilim adamı olarak emekli
olmuştur.
Molla Bahattin'in diğer oğlu Hizan Müftüsü Merhum Hüsameddin Saruhan,
Hizan
medresesinde çok sayıda talebeler yetiştirmiştir. İslami ilimler ve
mantık ve
kavaid ilmlerinde bölgede çok tanınmıştır.
Halife
Hacı Yusuf un küçük oğlu Molla Muhammed Misafir'in iki oğlundan büyüğü
Merhum
Molla Mahfuz Saruhan, Bitlis’in Taş Mahallesinde Halife Hacı
Yusuf’un
yaptırdığı Taş camisinde görev yapmıştır. Molla Muhammed Misafir’in
küçük oğlu
Müftü Mahmut Saruhan Nurşinde Bir süre, Şeyh Maşuk'un oğlu Şeyh
Bedrettin’in ve Hizan Müftüsü Amcası oğlu Hüsameddin Saruhan’ın
yanında
uzun bir süre ilim tahsil etmiştir. Tatvan, Ahlat, Mamak, Ankara
Yenimahalle,
İstanbul Tuzla Müftüsü olarak görev yapmıştır.
Hacı
Yusuf el Bidlisi es Saruhani, türbesi Bitlis’te Taş
mahallesindedir. Yamuk dörtgen planındaki
türbenin
yine yamuk planlı ve küçük bir avlu gibi kuzeyine eklenmiş olan bir de
haziresi
vardır Taş caminin kuzeyinde yer alan yapının kitabesi yoktur. Ancak
son 10 yıl
içinde tarihi ve kültürel değerlerin kaybolmaması için yeni bir kitabe
eklenmiştir. Kitabenin bulunmamasının en temel sebeplerinden biri Hacı
Yusuf el Bidlisi es Saruhani‘nin tasavvufi anlayışında alçak
gönüllülüğü ön
plana çıkaran ve tüm hizmetleri Allah rızası ve insanların yararı
için
yapma düşüncesi yer almaktadır. Bunun bir diğer örneği de yine
Bitlis’te Taş
mahallesinde bulunan Taş Camisidir. Bu camiyi de Hacı Yusuf el
Bidlisi es
Saruhani yaptırmış adını taş camisi bırakmıştır. Hiç bir zaman ön plana
çıkmamıştır. Bitlis merkezinde Hükümet
konağına çıkan
yolun üzerinde, Taş Mahallesi’nde bulunan bu cami Kareye yakın
dikdörtgen
planlı caminin bulunduğu arazinin meyilli oluşundan ötürü batı cephesi
diğer
yanlardan daha yüksektir. Caminin ortasında bulunan tek sütun
kemerlerle
duvarlara bağlanmış içerisini dört bölüme ayırmıştır. Bölümlerin üzeri
de küçük
kubbelerle örtülmüştür. Güney kenarının ortasında bulunan mihrap
dışarıya doğru
çıkıntı meydana getirmektedir. Mihrabın solunda küçük bir pencere diğer
tarafında da ahşap minber yer almaktadır. Bu caminin de üzeri toprak
damla
örtülmüştür.
Cenâb-ı Allah, Hacı Yusuf El-Bidlîsî Es-Saruhanî Hazretleri'nden razı olsun ve makâmını yüceltsin, alî eylesin. Bizleri de şehitlik ve şehidelik makâmıyla müjdelesin. Bu mübarek Allah Dostları'nın himmet, bereket ve şefaatlerine nâil eylesin bizleri... Amin.
Yorum Gönder